Finał czwartej edycji programu Startup Art.!

W czwartek 8 czerwca 2017 r. dobiegła końca czwarta edycja Startup Art., czyli programu akceleracyjnego wspierającego młode, kreatywne osoby, organizowanego przez Startup Academy we współpracy z Biurem Kultury Urzędu m. st. Warszawy i Akademią Sztuk Pięknych.

Tegoroczna edycja programu Startup Art. została mocno poszerzona. Nie był to już tylko dobrze znany z poprzednich edycji Startup Shaker, ale także Konferencja otwierająca, cykl warsztatów oraz DemoDay, podczas którego najlepsze zespoły miały okazję zaprezentować siebie i swój pomysł przed inwestorami. Uczestnicy przez ponad miesiąc pracowali nad swoimi pomysłami biznesowymi.

Cały program rozpoczął się konferencją inaugurującą, która 25 kwietnia odbyła się na Akademii Sztuk Pięknych. Uczestnicy mieli szansę zdobyć cenną wiedze przydatną do budowania swojego startupu, ale także zainspirować się do działania. Dziewięciu prelegentów wśród, których byli m.in. Jakub Sobczak z PolakPotrafi, Wojciech Sadowski z PackHelp, Magdalena Miernik z Lookratywni.pl czy Mikołaj Molenda z firmy tylko, przeprowadzili słuchaczy przez 9 różnych tematów i perspektyw. Publiczność wysłuchała prelekcji dotyczących m.in. współczesnych trendów w branży kreatywnej, metodzie Design Thinking, prawach autorskich, customizacji, wprowadzaniu firmy na globalny rynek czy prowadzeniu kampanii crowdfundingowych. Odbyła się również debata na temat zdobywania pierwszego finansowania, a w trakcie profesjonalnie przeprowadzonego networkingu uczestnicy mieli okazję się poznać, wymienić doświadczeniami i kontaktami. To wtedy zaczęły powstawać pierwsze interdyscyplinarne zespoły, które wzięły udział w następnej części programu, jaką był Startup Shaker.

Startup Shaker, czyli pracowity weekend podczas którego blisko 70 uczestników tworzyło w interdyscyplinarnych zespołach swoje własne startupy, odbył się w dniach 12-14 maja. Okazało się, że dokonanie tego w 48 godzin nie jest prostym zadaniem, ponieważ wiąże się to z wieloma wyzwaniami do pokonania. Uczestnicy nie zostali jednak z tym sami, bo przez cały czas czuwali i wspierali ich eksperci oraz doświadczeni przedsiębiorcy, którzy mentorowali i doradzali zespołom. To oni zadawali niewygodne pytania i zwracali uwagę na kwestie, o których członkowie zespołów często zapominali, będąc tym samym sprawcami częstego burzenia niektórych teorii. Wśród mentorów znaleźli się m.in. Stanisław Eysmont z Deloitte Digital, Lech Wilczyński, założyciel i CEO InPay, czy Aleksander Mokrecki – dyrektor inwestycyjny funduszu Star Finder oraz analityk biznesowy fundacji Startup Hub Poland. Uczestnicy mieli przede wszystkim sprawdzić czy ich produkt lub usługa przyjmie się na rynku - w tym celu stawiali pierwsze proste strony internetowe, tworzyli prototypy czy przeprowadzali badania wśród grup docelowych. A wszystko po to, aby projekty były jak najlepsze i miały szansę osiągnąć sukces. Koncepcje przechodziły miliony iteracji i pivotów w naprawdę burzliwej, ale pełnej pozytywnej energii atmosferze.
Ostatecznie powstało 10 innowacyjnych projektów biznesowych, które zaprezentowały się ostatniego dnia trwania Startup Shakera przed jury, które wybrało zespół, który miał ich zdaniem największy potencjał do rozwoju i wykonał najwięcej pracy podczas wspomnianych 48 godzin. Zwycięzcą został projekt VRscopy, ale jury wyróżniło dodatkowo Promovolt i Twee.

Nie był to jednak koniec pracy dla uczestników, a raczej początek ich wielkiej przygody z biznesem. Podczas dwóch kolejnych weekendów wzięli bowiem udział w warsztatach, na których mieli okazję dopracowywać swoje pomysły i modele biznesowe, dzięki zastosowaniu nowoczesnych metod - Business Model Canvas, Value Proposition Canvas czy Customer Development. Uczestnicy wzięli udział także w szkoleniu dotyczącym marketingu i prawa w startupie oraz pitchingu, gdzie mieli okazję opracowywać prezentacje przygotowujące ich do ostatniego etapu programu Startup Art.

DemoDay, czyli wielki finał programu Startup Art. odbył się 8 czerwca. Trzy najlepsze i najbardziej wytrwałe zespoły, którymi okazały się: VRscopy, Promovolt i Geotriper, zaprezentowały się przed inwestorami, od których otrzymali cenny feedback. Każda prezentacja była także starannie oceniana przez każdego członka jury. Najwięcej punktów zdobył jednak zwycięski projekt Startup Shakera – Vrscopy, czyli aplikacja wykorzystująca technologię VR do nauki laparoskopii przez młodych adeptów medycyny. Zespół odpowiedział na potrzebę lekarzy, którzy chcieliby wykonywać operację tą metodą, ale nie są odpowiednio przygotowani. Misją VRscopy jest upowszechnienie stosowania tej metody i poprawa jakości kształcenia lekarzy nie tylko w Polsce, ale na całym świecie.
W ramach nagrody zespół VRscopy będzie miał okazję uczestniczyć w jednej z największych zagranicznych konferencji w Europie.

Niezależnie od ostatecznego wyniku, wszyscy uczestnicy programu Startup Art. mogli przekonać się, że budowa własnego startupu to nie łatwa sprawa. Podczas pracy nad projektami zdarzyło się wiele pivotów i miliony iteracji. Doświadczenia osób, które ukończyły program, potwierdzają, że realizacja marzeń o własnym biznesie wymaga odwagi i wytrwałości, których życzymy wszystkim zainteresowanym światem startupów.

systemu komentarzy dostarcza Disqus
nasi partnerzy